ALLE PARTNERS IN DE NIEUWE WINKEL AAN DE BRINK. V.L.N.R.: ROC-STUDENTE ESMEE NOTENBOOM, TOM JENNEBOER, MARIANNE BODDE, JAAP JENNEBOER EN RIK DEKKER. FOTO: EMIEL MUIJDERMAN

Veel dichterbij de praktijk kunnen studenten van het ROC van Twente en CT Stork College niet komen. Ze gaan samen een nieuwe duurzame winkel runnen in de Brinkpassage: O3 Community Center. De O’s staan voor ondernemen, onderwijs en overheid.

Rik Dekker, docent economie en ondernemen van het CT Stork College, zegt het met gevoel voor humor. “Het is leuker om les te krijgen van meneer Tony dan van meneer Dekker.” Tony staat in dit geval voor Tony’s Chocolonely, producent van chocoladerepen. Die zijn straks te koop in de nieuwe winkel in de Brinkpassage. “We willen mensen van het bedrijf hier naartoe halen, zodat ze leerlingen kunnen vertellen over fair trade en ondernemen. Hetzelfde geldt voor vertegenwoordigers van het duurzame ondergoedmerk Bamboo Basics. Als zij hun verhaal doen, is dat toch anders dan als leerkrachten iets vertellen”, merkt Dekker op. De chocoladerepen zijn links in de winkel te vinden, het ondergoed rechts. Die twee afdelingen worden geleid door de vmbo-leerlingen van CT Stork College. De jongste van hen zijn 14 jaar.

Grote ambities

Rechts in de winkel zit ook skateshop Sabotage. En links is de kleding van Toff Kidswear uitgestald. Hier hebben de mbo-studenten van ROC van Twente het voor het zeggen. Zij zijn verantwoordelijk voor de aankleding en verkoop van de winkel. De ROC’ers variëren in leeftijd van 17 tot 22 jaar. “Ze sturen ook de leerlingen van het CT Stork College aan. Op die manier brengen jonge en oude studenten elkaar verder”, meldt Marianne Bodde, ROC-teammanager van de afdeling handel.

Helemaal nieuw is het niet. De zaak Het Lokaal, ook in de Brinkpassage, wordt al gerund door ROC-studenten. Met instemming van Brink-eigenaar M7 Real Estate. Bodde daarover: “Voor dit nieuwe project kregen we eerst een kleiner pand aangeboden, tussen Jac Hensen en H&M in. Mooi, maar mijn ambities zijn eigenlijk groter, zei ik. Toen kwam dit pand uit de bus. Perfect voor ons.”

Praktijklessen

Op de plek waar ooit Piet Zoomers zat, hebben de studenten 800 vierkante meter tot hun beschikking. Behalve de winkelafdelingen zijn er creatieve ruimtes, een ondernemerscafé en een presentatieruimte. Bij wijze van bonus is onderin het pand een selfiemuseum ingericht, waar klanten kunnen poseren in verschillende settings. Wekelijks komen zo’n 200 studenten samen in de zaak aan de Brinkpassage.

In de winkel is alles erop gericht de beroepspraktijk zo dicht mogelijk te benaderen. Dekker: “De leerlingen werken hier met echte klanten en echt geld, zoals het gaat in een bedrijf.” Bodde voegt toe: “Maar wel in een veilige omgeving.” Dekker weer: “Ze kunnen proeven hoe het eraan toegaat in de praktijk, zonder dat ze de risico’s hoeven te dragen. Dit zijn jongeren die hun eerste bijbaantjes hebben bij de Jumbo of Albert Heijn. Deze winkelervaring is een geweldige aanvulling.”

Doorlopende leerlijn

Door de samenwerking ontstaat een ‘doorlopende leerlijn’, die CT Stork College en ROC van Twente in staat stelt het onderwijs beter op elkaar af te stemmen. Jaap Jenneboer van Toff Kidswear hoort het goedkeurend aan. Hij verleende zonder aarzelen zijn medewerking, laat hij weten. Jenneboer verzamelt gebruikte kleding van zijn klanten in zijn winkels in Hengelo, Enschede, Arnhem en Zwolle. Die brengt hij naar de Brinkpassage, waar de spullen in de verkoop gaan.

Hergebruik

“Wij geloven in duurzame principes”, legt hij uit. “Kinderkleding die niet meer past, kan prima hergebruikt worden. Onze klanten kunnen deze kledingstukken bij ons inleveren en krijgen er een shoptegoed voor, op elk tweede artikel dat ze brengen. Die spullen gaan naar O3 Community Center.” Klanten zien het volgens hem als een toegevoegde waarde.

Hij prijst het educatieve aspect. “Ik kom zelf naar de winkel en kan studenten tips geven over ondernemen. Maar ik kan net zo goed van hen leren, over het gebruik van sociale media bijvoorbeeld. Het motiveert mij om met jongeren te praten over een winkel.” Het doel is dat zoveel mogelijk ondernemers uit de binnenstad aansluiten bij het initiatief. ,,Kleding, schoenen, leesmateriaal of spellen. Alles dat hergebruikt kan worden, is welkom in deze winkel.”

Ilse Leurink van Wagenaar Mode en herenmodezaak By Jan Mark hebben al steun toegezegd. Maar eigenlijk is het nu aan de studenten, zeggen de partners. “We willen niet teveel voorkauwen. De studenten bepalen wat hier wordt verkocht.” Het was Carla Haafkes van de gemeente Hengelo die de partijen bij elkaar bracht. De gemeente zag er een mogelijkheid in om de binnenstad beter te profileren. Daarna ging het snel.

O van Overheid

“In januari begonnen de eerste gesprekken en nu zitten we hier”, zegt Bodde. “Door de wil en de overtuiging dat we met iets unieks bezig zijn”, vult Dekker aan. Die potentie wordt gezien door de overheid. De provincie Overijssel geeft een subsidie van 50.000 euro voor het project. Ook de gemeente is om een financiële bijdrage gevraagd.

Van de opbrengst van de winkel gaat 50 procent naar de scholen. De andere helft wordt vrijgemaakt voor het shoptegoed van de klanten, aldus Jenneboer. De nieuwe zaak, die in september opengaat, is een ‘pilot’. “Duurzaamheid en ondernemen komen hier samen. We gaan kijken hoe de studenten dat verhaal het beste kunnen verkopen”, zo spiegelen de partners voor. Toekomstdromen zijn er ook. Bodde: “Studenten die hier zo succesvol zijn dat ze ergens anders een eigen plek vinden voor hun winkel, dat zou fantastisch zijn.”

Tim Nijhof

Bron: De Twentse Courant Tubantia, 15 juli 2021

gewoon doén...

Elke maandag het laatste nieuws van het Ondernemerslab in je mailbox?
Ja, ik abonneer me op de nieuwsbrief van het Ondernemerslab:
Ik ben: *

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

Pin It on Pinterest

Share This