Dinsdag 17 januari 2023 waren 27 enthousiaste Mediavormgevers in-spe te gast bij het Ondernemerslab. Ze volgen allemaal de opleiding Mediavormgever bij het College voor Creatieve industrie en ICT van ROC van Twente en gingen deze middag met elkaar en met leden van B-COS, de businessclub van ondernemende studenten, aan de slag met de vragen: “Wat zijn de ontwikkelingen in de mediabranche en hoe kunnen wij daar als ondernemende studenten op inspelen?”

Mediabranche

De grafische en mediabranche bestaat uit professionals die betrokken zijn bij het ontwerpen, produceren en distribueren van visuele inhoud, zoals drukwerk, fotografie, videoproductie, webdesign en reclame. Veel ondernemers in deze branche werken als freelancer of ZZP’er. Ondernemen in deze sector kan zeer uitdagend zijn, omdat het een snel veranderende en competitieve markt is. Succesvolle ondernemers in deze branche zijn vaak creatief, zakelijk ingesteld en goed geïnformeerd over de laatste trends en technologieën.

Samen onderzochten ze in groepjes de mogelijkheden en kansen die er voor hun liggen in deze branche. Aan het eind van de middag werden hun bevindingen voor de hele groep gepresenteerd.

Ontwikkelingen in de branche

Er zijn veel nieuwe ontwikkelingen in de mediabranche, enkele van de belangrijkste zijn:

  • Digitale transformatie: Digitale technologieën hebben de manier waarop media worden geproduceerd, gedistribueerd en geconsumeerd ingrijpend veranderd. Veel ondernemingen in de mediabranche hebben hun activiteiten aangepast aan deze nieuwe realiteit, bijvoorbeeld door te investeren in digitale platforms en technologieën.
  • OTT-diensten: Over-the-top (OTT) diensten, zoals streamingdiensten voor video en audio, zijn sterk in opkomst. Dit heeft geleid tot een verandering in de manier waarop media worden geconsumeerd, met meer mensen die kiezen voor online streaming in plaats van traditionele televisie.
  • Influencer-marketing: Influencer-marketing, waarbij merken gebruik maken van populaire social-media-gebruikers om hun producten of diensten te promoten, is een groeiende trend in de mediabranche.
  • Virtual en Augmented Reality: Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) zijn technologieën die steeds meer gebruikt worden in de media- en entertainmentindustrie voor een nog immersievere en interactieve ervaring.
  • Machine Learning en AI: Machine learning en AI worden steeds vaker gebruikt in de mediabranche, bijvoorbeeld voor het analyseren van grote hoeveelheden data of het automatiseren van bepaalde taken.
  • Cross-media: De trend van cross-mediale content, waarbij een verhaal of een product over verschillende media wordt verteld, is nu sterk aanwezig in de media-industrie.

Dit smaakt naar meer…

De deelnemers van deze -vrijwillige- bijeenkomst waren het unaniem eens: een zinvolle en erg prettige wijze om over je eigen toekomst en plannen en kansen na te denken en elkaar te inspireren. Voor herhaling vatbaar; dit smaakt naar meer….

gewoon doén...

Elke maandag het laatste nieuws van het Ondernemerslab in je mailbox?
Ja, ik abonneer me op de nieuwsbrief van het Ondernemerslab:
Ik ben: *

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

Pin It on Pinterest

Share This