Creativiteit is te leren
In april 2012 publiceerde Adobe een onderzoek (State of Create) over creativiteit en innovatie in ondernemingen en organisaties. Tachtig procent van de ondervraagden gaf aan dat creativiteit de belangrijkste factor is bij economische groei. Maar de meest opvallende uitkomst was dat slechts één op de vier vond dat zij hun creatieve mogelijkheden optimaal benutten. En dat terwijl iedereen het innovatie-DNA in zich heeft. Je moet het alleen wel leren gebruiken.
In deze workshop gaan we systematisch aan de slag met het aanboren van het innovatie-DNA van je team of organisatie.
Het ICE-model
ICE staat voor Innovation Creativity Entrepeneurship.
Knooi’n en Martl’n in de praktijk…
de stappen in het proces
de prikkel
De aanleiding. De prikkel kan een probleem, droom, thema of opdracht zijjn.
de context
Verhelderen van de prikkel. Informatie verzamelen, onderzoek doen, analyseren.
de vraag
Formuleren van de toekomstdroom en kernvraag.
Opstellen van een briefing.
het idee
Brainstormen, bedenken van zoveel mogelijk alternatieven en kiezen van een basisidee.
de oplossing
Uutwerken van het basisidee tot een oplossing met behulp van feedback en prototyping.
de pitch
Overtuigend presenteren van de oplossing.
Knappe koppen, innovatieve ideeën, overtuigende pitches
Studenten van onze opleiding Software Developer (Almelo en Hengelo) van ROC van Twente werken samen met studenten van de zorgopleiding een week lang aan opdrachten die door bedrijven uit de zorg zijn aangeleverd. Ondernemerslab Twente leverde twee belangrijke aandelen in deze hackathon.
Aan de slag…
download hier de door ons gebruikte powerpoint presentatie, de ‘placemats’ en de achtergrondinfo van deze workshop.